הסקר הגלובלי של Epson חושף פער מפתיע בתפיסת מציאות האקלים – 46% מכלל האנשים עדיין אופטימיים ומאמינים שבמהלך ימי חייהם ניתן יהיה להימנע ממשבר האקלים

מחקר חדש גילה פער משמעותי בין התפיסות לגבי שינוי האקלים לבין חומרת מצב החירום בתחום האקלים

הסקר הגלובלי של Epson חושף פער מפתיע בתפיסת מציאות האקלים – 46% מכלל האנשים עדיין אופטימיים ומאמינים שבמהלך ימי חייהם ניתן יהיה להימנע ממשבר האקלים

הסקר הגלובלי של Epson חושף פער מדאיג בתפיסת מציאות האקלים – 46% מכלל האנשים עדיין אופטימיים ומאמינים שנצליח להימנע ממשבר האקלים

מחקר חדש גילה פער משמעותי בין התפיסות לגבי שינוי האקלים לבין חומרת מצב החירום בתחום האקלים

 

תאריך פרסום: 10 בספטמבר 2021

בציון 50 יום לפני תחילת ועידת COP 26 (ועידת האומות המאוחדות לשינוי האקלים) בבריטניה בחודש נובמבר, Epson מכריזה על התוצאות של ברומטר מציאות האקלים שלה. המחקר של Epson מגלה פער מסוכן בין מציאות האקלים לבין האופן שבו אנשים מבינים מהן השפעותיה הקטסטרופליות של מציאות זו. הסקר העולמי תיעד את האופן שבו 15,264 צרכנים מרחבי אסיה, אירופה, צפון אמריקה ודרום אמריקה חווים ותופסים את שינוי האקלים.

מטרת ברומטר מציאות האקלים של Epson, שתוזמן כך שיוכל לשמש מסגרת לדיונים בוועידת COP 26, היא להגביר את המודעות הציבורית להשפעות של שינוי האקלים, להשפיע על החלטות עסקיות טרנספורמטיביות וליידע בצורה טובה יותר את קובעי המדיניות.

פער בתפיסת המציאות: אופטימיות לעומת ראיות

בסקר הברומטר השתתפו אנשים מאוסטרליה, ברזיל, סין, צרפת, גרמניה, הודו, אינדונזיה, איטליה, יפן, סינגפור, דרום קוריאה, ספרד, טאיוואן, בריטניה וארה"ב. כאשר נשאלו לדעתם בנוגע ליכולתה של האנושות להימנע ממשבר אקלים במהלך ימי חייהם, קרוב למחצית מהמשיבים (46%) אמרו שהם אופטימיים "מאוד" או אופטימיים "במידה מסוימת" בנוגע לכך. מספר זה עולה בהרבה על 27% בלבד מכלל המשיבים אשר אמרו שהם פסימיים מאוד או פסימיים במידה מסוימת בנוגע לכך.

הסיבות הפופולריות ביותר התומכות באופטימיות זו הן מודעות ציבורית הולכת וגוברת לשינוי האקלים (32%), היכולת של המדע והטכנולוגיה לספק פתרונות (28%) והמעבר לאנרגיות מתחדשות (19%). באופן גלובלי, 5% מהמשיבים אינם מאמינים שקיים מצב חירום אקלימי כלל – כאשר ארה"ב (11%), גרמניה (7%) ובריטניה (6%) עומדות בראש רשימת מכחישי שינוי האקלים. 

בזמן שהפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC) מדווח ששינויי אקלים מסוימים הנגרמים על ידי בני אדם ידרשו מילניום להחזרת המצב לקדמותו [i], ולנוכח רשימה ארוכה של אירועים גלובליים – בכללם חודש יולי החם ביותר [ii]שתועד אי פעם, שריפות ענק [iii]באירופה, בצפון אמריקה ובאסיה, וכן שיטפונות [iv]בסין, בקולומביה ובגרמניה – הממצאים של ברומטר מציאות האקלים של Epson מצביעים על ניצחונה של האופטימיות על פני הראיות ועל פער מזיק בתפיסת מציאות האקלים.

הנינג אולסון, מנהל קיימות ב-Epson אירופה, אמר: "בעוד המציאות של מצב החירום האקלימי נפרשת לנגד עינינו, העובדה שאנשים רבים כל כך לא מכירים בו, או אפילו מכחישים את קיומו הלכה למעשה, מעוררת דאגה אמיתית. זוהי קריאת השכמה עבור כולם – ממשלות, עסקים ואנשים – לעבוד יחד כדי שוועידת COP 26 תקבל את ההחלטות ותעודד את ביצוע הפעולות הדרושות למזעור שינוי האקלים".

בדיקת מציאות: הבנה לעומת פעולה

מהברומטר עולה שאופטימיות עשויה להיות תוצאה של אי-הכרה בשינוי האקלים, וכפועל יוצא, גם בממדיו. כשלושה רבעים מהמשיבים רואים שישנו קשר בין שינוי האקלים לבין העלייה בטמפרטורות ברחבי העולם (77%), מזג אוויר קיצוני (74%) ושריפות ענק (73%). מנגד, המודעות יורדת לקצת יותר ממחצית מהמשיבים בנוגע לאירועים כגון מחסור חמור במזון (57%), הגירות המוניות (55%) והתפרצויות חרקים (51%). ישנה שונות אזורית משמעותית, עם ההבנה הגבוהה ביותר לגבי אירועי מחסור חמור במזון בטאיוואן (72%) והנמוכה ביותר בארה"ב (44%).

רבים רואים במדינות ובשחקנים תעשייתיים כאחראים להתמודדות עם מצבי החירום. מתוך כלל המשתתפים בסקר, יותר מאחד מכל ארבעה (27%) מזהים ממשלות ו-18% מזהים עסקים "כאחראיים ביותר" לכך. קרוב ל-18% מכירים באחריות אישית – כאשר הרמות הגבוהות ביותר מתועדות באינדונזיה (30%) והנמוכות ביותר בסין ובגרמניה (11% בשתיהן). באופן מעודד, מספר גדול ביותר של משיבים מזהה אחריות כקולקטיבית (31%).

בעוד שאנשים מוכנים לבצע שינויים באורח החיים כדי להתמודד עם משבר האקלים, חלקם אינם ממהרים לפעול לשם כך. הברומטר מראה כי: 65% מסכימים להפחית (כבר מפחיתים או מתכננים להפחית) נסיעות עסקים ונופש – אך רק 40% צמצמו את נסיעותיהם. 68% מסכימים לעבור לרכבים חשמליים – אך רק 16% ביצעו את המעבר. בנוסף, 58% מסכימים לאמץ תזונה מבוססת צמחים – אך רק 27% הפכו לטבעונים. אפילו כאשר בוחנים בחירות פשוטות יחסית, כגון החרמת מותגים שאינם בני קיימא, בעוד ש-63% מסכימים עם צעד זה, רק 29% כבר שינו את הרגלי הקנייה שלהם.

מציאות עסקית – הזמן לפעול הוא עכשיו

ברומטר מציאות האקלים מצביע על כך שעבור רבים, משבר האקלים הוא עדיין משהו שקורה למישהו אחר. מכיוון שהסקר מגלה שרק 14% מהמשיבים רואים בעסקים גדולים כאחראים העיקריים להתמודדות עם מצב החירום האקלימי, ורק 3% מייחסים אחריות זאת לחברות קטנות (פחות מ-5% ממכחישי שינוי האקלים), הדבר מצביע גם על כך שכעת הוא הזמן לחברות בכל הגדלים למלא תפקיד גדול יותר.

חברות יכולות להעצים עסקים וצרכנים אחרים באמצעות חידושים התומכים בקיימות. לדוגמה, ב-Epson הדבר בא לידי ביטוי בפיתוחן של יוזמות להפחתת השפעת הלקוחות על האקלים באמצעות שימוש בטכנולוגיית הדפסה נטולת חום ויעילה ביותר מבחינה אנרגטית; ובפיתוח מו"פ בתחום טכנולוגיות סביבתיות כגון חומרים המופקים באופן טבעי (לא סינתטיים).

מעבר לחדשנות במוצרים ובחומרים, עסקים יכולים לחולל שינוי גדול על-ידי קידום אחריות אקלימית והדגמתה. Epson מקדמת זאת על-ידי: מעבר ל-100% אנרגיה מתחדשת ומעורבות ביוזמות דוגמת פרויקט אנרגיה מתחדשת RE100; השקעה בסגירת מעגל המשאבים על-ידי, לדוגמה, קידום שיפוץ מוצרים ושימוש חוזר במוצרים; ומעורבות בשותפויות רבות-השפעה כגון העבודה המשותפת עם נשיונל ג'יאוגרפיק להגנה על קפאת-עד (פרמפרוסט)[i]. להגן על קיפאון עד [v].

הנשיא הגלובלי של Epson, יסונורי אוגאווה, הסביר: "גילויו של הפער בתפיסת מציאות האקלים מראה שמודעות, בשילוב עם פעולה, יהיו חיוניות להתמודדות עם מצב החירום. המטרה של Epson היא לייצר את המודעות הזו ואת הטכנולוגיות הדרושות – על-ידי החברה שלנו, עסקים וצרכנים אחרים – כדי לחולל שינוי טרנספורמטיבי. קיימות היא מרכיב מרכזי בתוכנית העסקית שלנו ומגובה במשאבים משמעותיים – משום שלמרות שאנו יודעים שהדרך עוד ארוכה, אנו מאמינים שנוכל לבנות עתיד טוב יותר".

 

[i] https://www.ipcc.ch/2021/08/09/ar6-wg1-20210809-pr/‎

[ii] https://www.noaa.gov/news/its-official-july-2021-was-earths-hottest-month-on-record

[iii] https://www.bbc.co.uk/news/58159451

[iv] https://www.reuters.com/business/environment/china-germany-floods-expose-climate-vulnerability-2021-07-22/‎

[v] https://www.epson.co.uk/insights/article/epson-partners-with-national-geographic-to-encourage-businesses-to-turn-down-the-heat-in-the-fight-against-climate-change2